Vježbe i igre podizanja energije uvijek su dobar alat koji se koristi u situacijama manjka koncentracije, interesa i raspoloženja, a dobrodošle su, kao osvježenje i svojevrsno buđenje, jer „razbijaju“ zamor i moguću monotoniju. Često se ovakvim igrama započinje prvi sat, sat nakon velikog odmora ili primjerice posljednji sati u danu kad su učenici već umorni i manje zainteresirani. Ove vježbe dođu često kao predah, svojevrsni aktivni odmor.
VOĆNA SALATA
Voćna salata je jedna od najčešćih vježbi grupnog rada, dobrodošla kad na početku rada želimo razmjestiti učenike, izbjeći njihova grupiranja i uvesti ih u zajednički rad. Učenici sjede u krugu. Jedna je stolica manje od broja učesnika, učitelj/ica je na početku igre u sredini. Učitelj/ica im dodjeli nazive voća (npr: kruška, jabuka, šljiva, grožđe) redom, uključujući i sebe. Učitelj/ica kaže naziv jednog voća. Svi koji nose naziv tog voća trebaju se ustati sa stolice i naći novo mjesto, a pritom se ne smiju vratiti na stolicu s koje su se ustali. Učenik koji ostane bez stolice, ostaje u sredini i zadaje novi naziv voća. Na znak „voćna salata“ svi učenici zamjenjuju svoja mjesta.
Ova se igra može na najrazličitije načine prilagoditi i nastavnom sadržaju. Primjerice u nastavi matematike. Učenici mogu nositi nazive geometrijskih likova i geometrijskih tijela. Kada kažemo kvadrat, svi kvadrati mijenjaju mjesta, kad kažemo geometrijski lik, svi geometrijski likovi mijenjaju mjesto, pritom geometrijska tijela sjede. Isto je i s brojevima od 1 do 10 i tablicom množenja, primjerice ako kažemo 16, mijenjaju se učenici s brojem 4, 50, učenici s brojem 5 i 10…
VJETAR PUŠE ZA SVE ONI KOJI…
Vjetar puše, principom igranja, svojevrsna je varijacija Voćne salate. Učenici sjede u krugu Jedan stolac je manje od broja učenika, a učiteljica stoji u sredini. Učiteljica započinje rečenicu: “Vjetar puše, vjetar puše za sve one koji…” te nadopuni rečenicu npr. nose traperice, imaju brata ili sestru, ne vole čokoladu, vole školu/gledati horror filmove, su trenutno umorni itd. Učenici za koje je izjava istinita ustaju i zamjenjuju mjesta dok ostali za koje izjava nije istinita ostaju na mjestu.
Ova vježba idealna je za upoznavanje sličnosti i razlika skupine. Također, učitelj može putem pitanja otkriti neke informacije koje možda ne zna. Može saznati kako se učenici osjećaju, propitati njihove stavove ili primjerice „Vjetar puše za sve koji vole ići u školu/ ili koji se boje škole“, ali i „Vjetar puše za sve koje su u školi nekad ismijavali…“
